Dla Położnych

Aktywność fizyczna ciężarnych kobiet

Często pojawiającym się stwierdzeniem kierowanym do kobiet w ciąży jest sformułowanie „oszczędzaj się”. Zapominamy jednak, iż organizm zdrowej, ciężarnej kobiety pomimo zwiększonego obciążenia podczas ciąży jest w stanie sprostać także dodatkowemu wysiłkowi fizycznemu. Zalet płynących z aktywności czy wykonywania ćwiczeń nie trzeba nikomu przybliżać bowiem są one powszechnie znane.

Dzięki wizytom kontrolnym jesteśmy w stanie wraz z lekarzem dokonać oceny dotychczasowego trybu życia, intensywności wykonywanych ćwiczeń, uprawiania danych dyscyplin sportu, tolerancji wysiłku fizycznego czy wszelkich czynników ryzyka obecnej ciąży. Kobieta w czasie ciąży nie powinna drastycznie zmieniać przyzwyczajeń, nie ma konieczności całkowitego zaprzestania aktywności fizycznej, należy jednak pamiętać, iż natężenie powinno być dostosowanego do warunków fizycznych i zdrowotnych ciężarnej kobiety.

Przeprowadzone badania jednoznacznie wskazują, iż aktywność fizyczna znacząco wpływa na skrócenie okresu hospitalizacji po porodzie a także przyczynia się do zmniejszenia odsetka cięć cesarskich. Dodatkowo aktywność w postaci pływania czy też ćwiczeń wykonywanych w wodzie pozwala zmniejszyć bóle kręgosłupa. Warto jednak pamiętać, iż woda powinna osiągać temperaturę w granicach od 28 do 30 °C. Ten typ ćwiczeń pozytywnie wpływa na poprawę obwodowego przepływu krwi. W kontekście pływania i ćwiczeń w wodzie ważną informacją jest zakaz pływania stylem klasycznym gdyż może to prowadzić do zwiększenia lordozy szyjnej i lędźwiowej.

Wysiłek fizyczny w czasie ciąży wpływa pozytywnie nie tylko na obniżenie dyskomfortu fizycznego ale także na zmniejszenie poczucia zmęczenia, rzadziej występujące bóle głowy czy kręgosłupa. Kobiety, które ćwiczą deklarują zwiększenie poczucia panowania nad własnym ciałem i lepsze psychiczne przygotowanie do samego porodu. Systematyczne ćwiczenia mają zbawienny wpływ także na układ oddechowy oraz krążenia. Kobiety, które będąc w ciąży wykazywały aktywność fizyczną cieszą się rzadziej występującym dyskomfortem oddechowym i poprawą tolerancji wysiłku przede wszystkim podczas samego porodu. Nasilenie procesów metabolicznych także ma pozytywny wpływ na przebieg ciąży. Obniżeniu ulega stężenie kwasu mlekowego w surowicy krwi natomiast wzrost podstawowej przemiany materii sprzyja niższemu przyrostowi masy ciała.

W kontekście aktywności fizycznej kobietom w ciąży zdecydowanie odradza się wykonywanie dyscyplin mogących prowadzić do urazów takich jak np. jazda konna bądź narciarstwo a także tych z zakresu sportów „kontaktowych”, które wymagają dobrej równowagi czy koordynacji ruchowej.

W przypadku ciąży o podwyższonym ryzyku ćwiczenia, które można wykonywać zalecane są przez lekarza po indywidualnej ocenie. Choć odpowiednio skomponowany trening może przynieść wiele korzyści to należy zawsze pamiętać, iż przed rozpoczęciem jakichkolwiek ćwiczeń najpierw należy zasięgnąć porady lekarza.


Komentarze:

Dodaj komentarz